" /> Wewnątrzszkolny system Doradztwa Zawodowego – Sp Silno

PROGRAM

REALIZACJI WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO

W SZKOLE PODSTAWOWEJ W SILNIE W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

 

Dokument posiada rekomendacje Pomorskiej Sieci Powiatowych Konsultantów

Alina Urbańska

doradca zawodowy,

powiatowy konsultant ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego

 

STRUKTURA PROGRAMU REALIZACJI WSDZ W SZKOLE PODSTAWOWEJ  W SILNIE

CZĘŚĆ I

  1. Postawy prawne
  2. Cel główny
  3. Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
  4. Odbiorcy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole:
  • Oddziały przedszkolne w szkole podstawowej

A  Cel preorientacji

B  Treści programowe

C  Warunki i sposoby realizacji

  • Oddziały nauczania wczesnoszkolnego w klasach I-III

A  Cel orientacji zawodowej

B  Treści programowe

C  Warunki i sposób realizacji

  • Oddziały w klasach IV-VI

A  Cel orientacji zawodowej

B  Treści programowe

C  Warunki i sposób realizacji 

  • Oddziały w klasach VII-VIII

A  Cel doradztwa zawodowego

B  Treści programowe

C  Warunki i sposób realizacji

  • Nauczyciele
  • Rodzice
  1. Diagnoza potrzeb w zakresie realizacji  programu WSDZ.

 

CZĘŚĆ II

  1. Tabela 1. Program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego na rok szkolny 2024/2025.
  2. Sojusznicy – sieć instytucji, osób współpracujących ze szkołą.

CZĘŚĆ III

  1. Monitoring i ewaluacja WSDZ.
  2. Słownik pojęć.

 

CZĘŚĆ I

  1. Postawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole:
  2. Postawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole:
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, poz. 59
  • Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw1)(Dz. U. z 2018 r. poz. 2245)
  • MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z póz. zm.
  • Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz placówkach z póz. zm.
  • Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
  1. Cel główny

Celem doradztwa zawodowego jest wspieranie dzieci, uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych wyborów edukacyjnych i zawodowych opartych na znajomości i rozumieniu siebie, systemu edukacji oraz rynku pracy.

 

 

  1. Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole

                      Dyrektor:

  • odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji „Programu realizacji WSDZ”;
  • wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
  • zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  • organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie
    i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.

 

                    Doradca zawodowy/ nauczyciel koordynator doradztwa zawodowego w szkole:

  1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów i słuchaczy na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego.
  2. Prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy.
  3. Opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, „Programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego” oraz koordynacja jego realizacji.
  4. Wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w „Programie realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego”.
  5. Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.

                   

                  Wychowawcy:

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi doradztwa zawodowego;
  • włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego;
  • realizują tematy związane z doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
  • wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
  • współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

                  Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  • współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
  • przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych;
  • prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
  • organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

 

                  Specjaliści:

  • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  • włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
  • współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
  • włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
  • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

                   

     Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:

  • włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji zawodowej;
  • organizują w sali kąciki zawodoznawcze;
  • rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;
  • wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  • udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego.

                   

     Nauczyciel-bibliotekarz:

  • współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
  • włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.

 

                    Inne osoby zatrudnione w szkole – pielęgniarka:

  • współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  • udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
  • organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez uczniów.

 

  1. Odbiorcy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole:

4.1       Oddziały przedszkolne w szkole podstawowej

           A  Cel preorientacji

               Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz  stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.

         

B  Treści programowe – cele szczegółowe

  1. Poznanie siebie

              Dziecko:

              1.1 określa, co lubi robić;

              1.2 podaje przykłady różnych zainteresowań;

              1.3 określa, co robi dobrze;

              1.4 podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.

  1. Świat zawodów i rynek pracy

             Dziecko:

             2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie;

             2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie,
oraz   identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;

  • wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;
  • podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;

             2.5 opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

            Dziecko:

            3.1 nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);

            3.2 nazywa czynności, których lubi się uczyć.

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

            Dziecko:

            4.1 opowiada, kim chciałoby zostać;

            4.2 na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;

            4.3 podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.

 

         C  Warunki i sposoby realizacji

Cele szczegółowe przewidziane są do realizacji:

  1. podczas zajęć wychowania przedszkolnego (w ramach realizacji podstawy programowej);
  2. podczas działań, które wynikają z rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
  3. podczas innych działań związanych z preorientacją zawodową realizowanych w oddziałach przedszkolnych w szkole i poza nią.

 

4.2 Oddziały nauczania wczesnoszkolnego, klasy I-III

       A  Cel orientacji zawodowej Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.

 

       B  Treści programowe – cele szczegółowe

  1. Poznanie siebie

       Uczeń:

            1.1 opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;

            1.2 prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;

            1.3 podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;

            1.4 podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;

            1.5 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.

  1. Świat zawodów i rynek pracy

         Uczeń:

            2.1 odgrywa różne role zawodowe w zabawie;

            2.2 podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;

           2.3 opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;

           2.4 omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;

           2.5 opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;

           2.6 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i  niekonwencjonalny.

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

        Uczeń:

            3.1 uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;

            3.2 wskazuje treści, których lubi się uczyć;

            3.3 wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.

         

 

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

       Uczeń:

            4.1 opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;

            4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do  realizacji celu;

            4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą

 

   C  Warunki i sposób realizacji

       Orientacja zawodowa w oddziałach klas I-III jest realizowana:

  • podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego;
  • w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
  • bieżącą pracę z uczniami przez wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu prowadzoną przez nauczycieli, nauczycieli wychowawców
    i specjalistów;
  • zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pozostałe działania związane z doradztwem zawodowym realizowane w szkole i poza nią;
  • zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.

4.3 Oddziały klas IV-VI

       A  Cel orientacji zawodowej

            Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapozna­nie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktyw­nej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wy­chowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.

 

       B  Treści programowe

  1. Poznawanie własnych zasobów

      Uczeń:

           1.1 określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;

           1.2 wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;

           1.3 podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;

           1.4 prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.

 

  1. Świat zawodów i rynek pracy

     Uczeń:

  • wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania
    oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;

           2.2 opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;

           2.3 podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;

           2.4 posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;

  • wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.

 

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

      Uczeń:

             3.1 wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;

             3.2  wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;

             3.3 samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.

 

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

      Uczeń:

            4.1 opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;

            4.2 planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;

            4.3 próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.

 

       C  Warunki i sposób realizacji 

Orientacja zawodowa w oddziałach klas IV-VI jest realizowana:

  • podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego;
  • w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
  • bieżącą pracę z uczniami przez wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu prowadzoną przez nauczycieli, nauczycieli wychowawców i specjalistów;
  • zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pozostałe działania związane z doradztwem zawodowym realizowane w szkole i poza nią;
  • zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.

 

4.4 Oddziały klas VII-VIII

       A  Cel doradztwa zawodowego

            Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu dorad­czym decyzji edukacyjnych  i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zaso­bów oraz informacje na temat rynku pracy  i systemu edukacji.

 

       B  Treści programowe

  1. Poznawanie własnych zasobów

       Uczeń:

            1.1 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;

            1.2 rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);

            1.3 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikający z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;

            1.4 rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;

            1.5 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;

            1.6 określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;

            1.7 określa własną hierarchię wartości i potrzeb.

 

  1. Świat zawodów i rynek pracy

       Uczeń:

            2.1 wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;

            2.2 porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;

            2.3 wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;

            2.4 uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;

            2.5 analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;

            2.6 wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;

            2.7 dokonuje autoprezentacji.

 

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

      Uczeń:

            3.1 analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;

            3.2 analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;

            3.3 charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji poza formalnej i nieformalnej;

            3.4 określa znaczenie uczenia się przez całe życie.

 

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

      Uczeń:

            4.1 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;

            4.2 określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;

            4.3 identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;

           4.4 planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.

 

       C  Warunki i sposób realizacji

            Doradztwo zawodowe w oddziałach klas VII i VIII jest realizowana:

  • podczas zajęć z zakresu doradztwa zawodowego wynikających z ramowych planów nauczania, które są prowadzone przez doradcę zawodowego gdzie doradca zawodowy prowadzący te zajęcia opracowuje rozkład zajęć dla oddziałów klas VII i VIII na zajęcia dydaktyczne w wyznaczonej liczbie godzin wynikającej z ramowych planów nauczania zgodnie z przewidzianymi treściami programowymi;
  • podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego;
  • w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
  • bieżącą pracę z uczniami przez wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu prowadzoną przez nauczycieli, nauczycieli wychowawców i specjalistów;
  • zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów pozostałe działania związane z doradztwem zawodowym realizowane w szkole i poza nią;
  • zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu.

 

4.5  Rodzice

  1. a) Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań WSDZ” w szkole są również rodzice. Działania skierowane do rodziców są wyszczególnione w tabeli 1 zawierającej program realizacji działań WSDZ na rok szkolny 2021/2022, sporządzone na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb.

 

4.6  Nauczyciele

  1. a) Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań WSDZ” w szkole są także nauczyciele. Działania skierowane do tej grupy odbiorców są wyszczególnione w tabeli 1 zawierającej program realizacji działań WSDZ na rok szkolny 2024/2025, sporządzone na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb.

 

  1. Potrzeby w zakresie realizacji programu WSDZ

   Skuteczna realizacja działań z doradztwa zawodowego w szkole wymaga przeprowadzenia diagnozy potrzeb uczniów,  rodziców, nauczycieli,  zasobów szkoły i sojuszników w otoczeniu społeczno-gospodarczym.

   Metody diagnozy przyjęte w szkole:

  • badanie ankietowe – ankieta diagnostyczna dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
  • rozmowa z uczniami na lekcji wychowawczej;
  • rozmowa z rodzicami podczas spotkania z rodzicami;
  • rozmowa z nauczycielami podczas rady pedagogicznej;
  • diagnoza otoczenia społeczno-gospodarczego pod kątem kontynuowania i podjęcia współpracy.

       Decyzję, jakie metody diagnozy zostaną przyjęte, podejmuje szkoła.

 

CZĘŚĆ II

  1. Tabela 1. Program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego na rok szkolny 2024/2025

 

LP.

TEMATYKA/DZIAŁANIA

METODYKA I FORMY PRACY

TERMIN REALIZACJI

OSOBY ODPOWIEDZIALNE

ODDZIAŁ/

KLASA

MONITORING

(uzupełnia doradca zawodowy)

1.

Diagnoza zapotrzebowania na działania z doradztwa zawodowego.

· konsultacje z uczniami na zajęciach

 · konsultacje z Radą Pedagogiczną

 · rozmowa, wywiad z pedagogiem szkolnym

 · rozmowa, wywiad z wychowawcami klas

Cały rok szkolny 2024/2025

Doradca zawodowy, pedagog szkolny

Wszystkie oddziały

 

2.

Działania z zakresu doradztwa zawodowego, zespołu ds. wewnątrzszkolnego doradztwa zawodowego

· współpraca w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym w ramach WSDZ

· spotkania organizacyjnoinformacyjne

Zgodnie z potrzebami .

Doradca zawodowy, pedagog szkolny

Wszystkie oddziały

 

3.

Poradnictwo indywidualne.

· Diagnoza zasobów uczniów (zainteresowania, mocne strony, wartości, stan zdrowia, predyspozycje itp.).

· Wsparcie w planowaniu przyszłości edukacyjnozawodowej.

· Wsparcie informacyjne.

· Wsparcie decyzyjne

Cały rok szkolny 2024/2025

Doradca zawodowy.

Klasy 7 i 8

 

4.

Zagadnienia tematyczne związane z doradztwem zawodowym, realizowane podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych

Przedmiotowe zajęcia dydaktyczne. · Tematyka wpisująca się w treści zgodne z załącznikiem nr 6 Rozporządzenia MEN w sprawie doradztwa zawodowego z dnia 12 lutego 2019 r

Cały rok szkolny 2024/2025

Nauczyciele przedmiotów, psycholog, pedagog

Wszystkie oddziały

 

5.

Wycieczki zawodoznawcze

Zbiorowe wyjścia do zakładów pracy

Cały rok szkolny 2024/2025

Doradca zawodowy, wychowawcy klas

Wszystkie oddziały, szczególnie klasa 7 i 8

 

6.

Targi Edukacji i Kariery

Przedstawienie oferty edukacyjnej przez szkoły ponadpodstawowe Powiatu Chojnickiego

Marzec/kwiecień 2025 r.

Doradca zawodowy, wychowawcy klas.

Uczniowie klas VIII

 

7.

Zajęcia z doradztwa zawodowego – 10 h

Zajęcia wykładowe/warsztatowe. · Wynikające z ramowego planu nauczania, obowiązkowe dla uczniów kl.7 i 8.

I i II sem roku szkolnego 2024/2025

Doradca zawodowy

Klasa 7 i 8

 

8.

Udział w konkursach przedmiotowych, sportowych, artystycznych

 

Rozwijanie kompetencji

Cały rok szkolny 2024/2025

Doradca zawodowy, pedagog, psycholog, wszyscy nauczyciele.

Wszystkie oddziały.

 

 

9.

Obchody szczególnych Świąt, wydarzeń.

Rozwijanie kompetencji

Cały rok szkolny 2024/2025

Doradca zawodowy, pedagog, psycholog, wszyscy nauczyciele.

Wszystkie oddziały

 

10.

Spotkania z pedagogiem z PPP w Chojnicach oraz Powiatowym Doradcą Zawodowym.

Warsztaty, wykłady, pogadanki, prelekcje.

II sem roku szkolnego 2024/2025

Doradca zawodowy, pedagog

Klasa 7 i 8

 

11.

Spotkania z przedstawicielami zawodów

Lekcje otwarte, warsztaty, pogadanki, wykłady.

Cały rok szkolny 2024/2025

Doradca zawodowy, pedagog

Wszystkie oddziały

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Sojusznicy – sieć instytucji, osób współpracujących ze szkołą.

Wszystkie działania w zakresie współpracy z sojusznikami w ramach realizacji działań z doradztwa zawodowego  uwzględniają specyfikę szkoły, jej potrzeby i możliwości, a także lokalne otoczenie społeczno-gospodarcze. Szkoła nawiązuje kontakty, tworzy sieć współpracy z podmiotami, które angażują się w działania. Szczegółowe zapisy działań tabela 1.

2.1 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chojnicach

  • diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
  • prowadzenie poradnictwa indywidualnego dla uczniów
  • udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery;
  • prowadzenie dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego w ramach zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
  • prowadzenie dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych;
  • prowadzenie spotkań z rodzicami.

 

  • Współpraca z doradcą zawodowym Szkolnego Ośrodka Kariery
  • prowadzenie poradnictwa indywidualnego dla uczniów;
  • prowadzenie spotkań z rodzicami;
  • prowadzenie szkoleń rady pedagogicznej;
  • diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
  • prowadzenie zajęć grupowych dla uczniów np. grupowa informacja zawodowa, zajęcia warsztatowe.
    • Współpraca z lokalnymi regionalnymi pracodawcami zakresie:
  • wycieczek zawodoznawczych: ,,Czas Chojnic”, ,,Krus”, ,,Sąd Rejonowy”, ,,Urząd Pracy”, ,,Urząd Gminy”.
  • wizyt studyjnych;
  • spotkań z uczniami;
  • spotkań z właścicielami firm, jako przykładem ludzi, którzy odnieśli sukces zawodowy;
  • przeprowadzanie wywiadów z przedstawicielami zawodów ona temat specyfiki pracy;
  • w wybranym zawodzie lub na wybranym stanowisku pracy;
  • sponsorowanie przedsięwzięć wzbogacających ofertę edukacyjno-zawodową, bazę dydaktyczną szkoły.

     

  • Współpraca ze szkołami programowo wyższymi (ponadpodstawowe, ponadgimnazjalne, centra kształcenia zawodowego):
  • w zakresie promocji oferty kształcenia poprzez bezpośrednie przedstawicieli szkół spotkania z uczniami w szkole;
  • prowadzenie wykładów i warsztatów o charakterze zawodoznawczym;
  • organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym – szczególnie dla klas VII i VIII;
  • organizowanie Dni Otwartych dla uczniów klas VII i VIII.

 

CZĘŚĆ III Monitoring i ewaluacja WSDZ

Za monitoring „Programu realizacji WSDZ” , odpowiada bezpośrednio doradca zawodowy/nauczyciel koordynator doradztwa zawodowego w Szkole Podstawowej w Silnie, który na bieżąco monitoruje realizację działań i prowadzi rejestr uwag co do ich realizacji.

 

Słownik pojęć:

  • Działania związane z doradztwem zawodowym – ogół zaplanowanych i systematycz­nych działań podejmowanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę, których celem jest przygotowanie i wspieranie uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodo­wych. Działania te obejmują m.in. zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, zajęcia zwią­zane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, działania skierowane do rodziców i nauczy­cieli, współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
  • Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego – zajęcia grupowe organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum (Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, art. 109.1. pkt 7)
  • Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – zajęcia indywidualne i grupowe prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Ustawa Prawo oświatowe 109.1. pkt 5 oraz Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach (Dz.U. z 2020r., poz.1280) 
  • Preorientacja zawodowa – ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy.
  • Orientacja zawodowa – ogół działań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym ukie­runkowanych na kształtowanie u uczniów klas I–IV szkoły podstawowej pozytywnych i proaktywnych postaw wobec pracy i edukacji poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy
    na temat zawodów i rynku pracy.
  • Doradztwo zawodowe – uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspie­ranie uczniów klas VII–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych, a także zawodowych.
  • Uczeń – dziecko (na etapie wychowania przedszkolnego), uczeń (na etapie szkoły podsta­wowej, szkoły ponadpodstawowej z wyłączeniem szkoły policealnej), słuchacz (w szkole policealnej).
  • Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) – celowe, uporządkowane i wzajemnie powiązane działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez daną szkołę lub placówkę.

Niniejszy „Program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego” opracowano w oparciu o podstawy prawne:

  1. Postawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole:
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019r., poz. 1148 z późn.zm.); 
  • Ustawa z dnia 22 listopada 20218r.o zmianie ustawy –Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
  • Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019r. poz. 325); 
  • Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach (Dz.U. z 2020r., poz.1280) 
  • Wzorcowe rozwiązania organizacyjne funkcjonowania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego (WSDZ) poszczególnych typów szkół –  opracowane w ramach projektu współfinansowanego z EFS pn.  „Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych”, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Wersja sprzed wejścia w życie rozporządzenia MEN w sprawie doradztwa zawodowego.
  • Przykładowe programy doradztwa zawodowego dla poszczególnych typów szkół z proponowanymi scenariuszami – opracowane w ramach projektu współfinansowanego z EFS pn.  „Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych”, realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Wersja sprzed wejścia w życie rozporządzenia MEN w sprawie doradztwa zawodowego.
  • Propozycję opracowania „Programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego” udostępnioną na Platformie Internetowej Sieci Wsparcia Doradztwa zawodowego w Powiecie Chojnickim, po spotkaniu szkoleniowym w ramach SIECI DORADCÓW ZAWODOWYCH  POWIATU CHOJNICKIEGO.

 

Silno, 28 września 2024 roku.
Sp Silno Skip to content